Samen jouw kwaliteiten ontdekken en ontwikkelen

Toelichting visie van de school

Toelichting op onze visie


Samen
Uit onderzoek blijkt dat de samenwerking tussen school, ouders en leerlingen een positieve invloed op de ontwikkeling, de prestaties, de betrokkenheid en het welbevinden van leerlingen heeft (Hattie, 2014; Marzano, 2014). Het motto is "Samen optrekken". De samenwerking tussen school, ouders en leerlingen wordt ook wel ‘de dynamische driehoek’ genoemd.


- Gedeelde verantwoordelijkheid: Wanneer ouders, leerlingen en de school samenwerken, nemen ze gezamenlijk de verantwoordelijkheid voor het leerproces van de leerling. Dit versterkt de betrokkenheid en motivatie van de leerling en vergroot de kans op succesvolle leerprestaties.
- Ouderbetrokkenheid: Ouders spelen een belangrijke rol bij het ondersteunen van het leerproces van hun kinderen. Samenwerking met de school kan helpen om ouders te betrekken bij het onderwijs van hun kinderen en om hen te informeren over de voortgang van hun kind op school.
- Afstemming op individuele behoeften: Door samen te werken met ouders en leerlingen kan de school beter afstemmen op de individuele behoeften van leerlingen. Ouders en leerlingen kunnen input geven over de interesses en behoeften van de leerling, waardoor de school het onderwijs beter kan afstemmen op de leerling.
- Positief schoolklimaat: Samenwerking tussen school, ouders en leerlingen draagt bij aan een positief schoolklimaat. Dit kan leiden tot een betere sfeer in de klas en een verhoogde motivatie van de leerlingen.
- Problemen oplossen: Samenwerking tussen school, ouders en leerlingen kan helpen bij het oplossen van problemen. Wanneer er problemen ontstaan, kan er gezamenlijk worden gezocht naar oplossingen die passen bij de behoeften van de leerling.


Basisvaardigheden
De belangrijkste basisvaardigheden zijn taal, rekenen, digitale-, sociale- en motorische vaardigheden. Deze vaardigheden zijn essentieel voor de verdere ontwikkeling van de leerlingen en vormen een belangrijke basis voor hun toekomstige leven en carrière.


- Taal: Leerlingen leren lezen, schrijven, spreken en luisteren in de Nederlandse taal. Dit omvat onder meer het leren lezen van teksten, het schrijven van verhalen en het voeren van gesprekken.
- Rekenen: Het ontwikkelen van rekenvaardigheid is eveneens een belangrijke basisvaardigheid in het primair onderwijs. Leerlingen leren rekenen, wiskunde en probleemoplossende vaardigheden. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om het leren tellen, het uitvoeren van eenvoudige berekeningen en het werken met getallen.
- Digitale vaardigheden: In het digitale tijdperk is het ook belangrijk om digitale vaardigheden te ontwikkelen. Leerlingen leren bijvoorbeeld hoe ze computers, tablets en andere digitale apparaten kunnen gebruiken, maar ook hoe ze veilig en verantwoordelijk met digitale middelen omgaan.
- Sociale vaardigheden: Het ontwikkelen van sociale vaardigheden is eveneens belangrijk in het primair onderwijs. Leerlingen leren bijvoorbeeld hoe ze samenwerken, hoe ze omgaan met anderen en hoe ze conflicten oplossen.

- Motorische vaardigheden: Tot slot is het ontwikkelen van motorische vaardigheden een belangrijke basisvaardigheid in het primair onderwijs. Leerlingen leren bijvoorbeeld hoe ze zich bewegen, hoe ze kunnen sporten en hoe ze hun lichaam kunnen gebruiken om verschillende activiteiten uit te voeren (grove motoriek). Ook is er aandacht voor de fijne motoriek door bijvoorbeeld schrijf- en tekenopdrachten, knutselvaardigheden (knippen, plakken, vouwen, prikken), of werken met puzzels en constructiematerialen.

Schoolwebsite door SchouderCom
Cookies voorkeuren