Op de Franciscusschool vinden we het belangrijk dat alle kinderen goed onderwijs krijgen. Elk kind is anders en leert op zijn eigen manier. Daarom passen wij het onderwijs aan op wat een kind nodig heeft. Dit noemen we passend onderwijs.
Onze school heeft kinderen met verschillende achtergronden en talenten. We zorgen voor een veilige en fijne leeromgeving waarin ieder kind tot zijn recht komt. Soms krijgt een kind extra uitleg of hulp, soms juist meer uitdaging. We zorgen ervoor dat de leerkracht, de leerling en de klas goed met elkaar in balans blijven.
Wij bieden hulp op verschillende gebieden:
Taal en lezen: We werken met duidelijke methodes en kijken goed naar de ontwikkeling van ieder kind. Kinderen met een taalachterstand krijgen extra hulp.
Rekenen: We gebruiken passende methodes en extra oefenprogramma’s. Kinderen die meer aankunnen, krijgen extra uitdaging.
Gedrag en sociaal-emotionele ontwikkeling: We werken met het KiVa-programma, dat zorgt voor een veilige sfeer in de klas en helpt tegen pesten.
Meer- en hoogbegaafde kinderen: Deze kinderen krijgen extra begeleiding in kleine groepen.
Motoriek en beweging: Er zijn vakleerkrachten voor gym, en we werken samen met bijvoorbeeld een fysiotherapeut als dat nodig is.
Soms is er meer hulp nodig. Dan maken we samen met ouders en het samenwerkingsverband De Meierij een ontwikkelingsplan (OPP). Ook het kind zelf mag daarover meepraten (dit heet hoorrecht).
De school kan niet alle hulp bieden. Er wordt gekeken of er een goede balans is tussen de leerling, de groep en de leerkracht. De school beoordeelt of zij kan voldoen aan de zorgvraag of onderwijsbehoefte van een leerling. Als de zorgvraag te groot is, kijken we samen met ouders of een andere school beter past. Bijvoorbeeld bij ernstige gedragsproblemen of als medische zorg nodig is. Kinderen dienen zindelijk te zijn als ze starten op school.
Op onze school werken verschillende specialisten, zoals intern begeleiders, remedial teachers, taal- en rekenspecialisten, gedragsspecialist en een expert op het gebied van hoogbegaafdheid.
We werken samen met organisaties zoals:
Buurtzorg Jong: hulp voor gezinnen
GGD: schoolarts, jeugdverpleegkundige en logopedist
Kentalis: hulp bij taalproblemen
Leerplichtambtenaar: controle op schoolaanwezigheid
Therapeuten: zoals logopedisten of psychologen
We volgen de ontwikkeling van kinderen goed. We gebruiken observaties, toetsen en gesprekken. Zo zien we wat een kind nodig heeft.
In schooljaar 2025-2026 starten we met een “pilot ateliers”. Dit zijn lessen voor kinderen die behoefte hebben aan iets anders of extra’s:
Maak-atelier: leren door te doen
Denk-atelier: voor kinderen die meer uitdaging willen
Talentatelier: ontdekken waar je goed in bent
Deze lessen zijn vooral voor de groepen 3 t/m 8.
Elk jaar kijken we of onze aanpak nog goed werkt. Als het nodig is, passen we dingen aan. Zo blijven we ons onderwijs steeds verbeteren.
Het uitgebreide document waarin we onze ondersteuning die we hier op school kunnen bieden beschrijven is via deze link te lezen en is ook beschikbaar via onze website.