Samen jouw kwaliteiten ontdekken en ontwikkelen

Leerling aan het woord

Max (groep 8)

 

‘We zijn echt één groep in de klas. We kunnen goed met elkaar opschieten en spreken buiten schooltijd vaak af.’  

 

Max

Hoeveel jongens en  meisjes zitten er in je groep en hoeveel leerkrachten heb je?

 

27 leerlingen, net iets meer jongens dan meisjes en we hebben twee leerkrachten. Daarnaast hebben we ook een meester voor gym en een muziekjuf. We zijn echt één groep met de klas. Er zijn ook geen echte groepjes onderling. We spreken buiten schooltijd ook af en we kunnen goed met elkaar opschieten. De jongens en de meisjes in mijn klas gaan vriendelijk met elkaar om. Dit maakt geen verschil.

 

Hoe ziet een ochtend in jouw klas eruit?

 

Meestal beginnen we met taal of spelling, daarna krijgen we meestal rekenen. Vandaag hebben we de weektaak topografie en zijn we bezig met Duitsland. Ik moet de namen van plaatsen, rivieren en buurlanden opschrijven en de grenzen kunnen kleuren. De weektaak moet deze week af zijn, anders neem ik deze mee naar huis. Na de weektaak hebben we een 10-uurtje. Dan ga ik opnieuw rekenen. Na de middagpauze (van 12-13 uur) moet ik een half uur lezen. Ik houd heel erg van lezen, vooral dikke en lastige boeken. Elke maandag ga ik zelf naar de bieb en ik lees een paar boeken in een week uit.

 

Klik hier om het hele interview te lezen.

 

 

Feline (groep 7)

 

‘Je leert op school met iedereen samen te werken. Soms werk je met je vriendinnetje en soms met iemand waarmee je nooit speelt’.

 

Wat vind je de allerleukste les van de week en waarom?Feline

Thema, omdat ik dan met mijn vriendinnetje werk. Dat vind ik leuk.

En gymles, omdat je dan lekker veel kan bewegen en eindelijk een keer van je stoel af bent.

Alles is leuk op school, behalve rekenen. Dat vind ik moeilijk. Ik zit daarvoor in een blauw groepje en krijg dan extra uitleg.

 

Waarom zouden andere kinderen ook bij de Franciscusschool op school moeten komen?

 

Ik vind het leuk als er nieuwe kinderen komen. Wij hebben een hele leuke school. Als je bijvoorbeeld jarig bent, mag je trakteren en naar juf Marlies gaan met twee kinderen. Daar krijgt je een verjaardagskaart, mag je drie stickers uitzoeken en erop plakken. Als je naar juf Mirjam gaat, mag je een veer uitzoeken. Die plakt ze op je kaart.

 

Klik hier om het hele interview te lezen.

 

 

  

 

  

Florance (oud-leerling, in 4e klas middelbare school)

 

‘Ik heb goede herinneringen aan mijn basisschooltijd.’

 

Welke herinneringen heb je aan de Franciscusschool?

 

Ik vond het buitenspelen altijd heel leuk, vooral toen ik kleiner was. Buiten was er altijd een leuke sfeer, iets leuks te doen (tafeltennis, tikkertje spelen). In de klas was het ook altijd gezellig, ik had een leuke klas; gezellig kletsen en we moesten leuk werk doen. Rekenen en spelling vond ik de leukste vakken.Florance

 

In hoeverre had je aansluiting op de middelbare school?

 

Ik vond de overgang wel zwaar, omdat je ineens veel huiswerk kreeg en moest gaan leren. Ik moest wennen aan het voorbereiden voor de toetsen en leren plannen. Ik merk nu ook nog wel dat plannen moeilijk is.

  

Heb je iets op de Franciscusschool geleerd, dat je nu nog steeds kan gebruiken?

 

Je herkent zeker wel wat stof van de basisschool, maar je gaat op de middelbare school veel verder door, er is meer diepgang. Ik moest laatst een toets over spelling maken met een deel van de stof die ik ook al op de basisschool had gehad!

 

Klik hier om het hele interview te lezen.

 

Schoolwebsite door SchouderCom
Cookies voorkeuren